روانشناس کاشان

روانشناس کاشان

مجید نصیری ؛ روانشناس بالینی ؛ درمان مشکلات روانشناختی فردی | آدرس و شماره تماس:03154736173
روانشناس کاشان

روانشناس کاشان

مجید نصیری ؛ روانشناس بالینی ؛ درمان مشکلات روانشناختی فردی | آدرس و شماره تماس:03154736173

جمله ای که زندگی شما را تغییر می دهد

شاید برای شما جالب باشد اگر بتوانید در یک جمله با قسمت بزرگی از علم روانشناسی آشنا شوید! ولی واقعیت این است که شما اگر همین یک جمله را بلد باشید می توانید به کمک آن مسیر زندگی خود را عوض کنید.


ملاک اصلی و عمده تشخیص انسان سالم و بیمار در روانشناسی، دوری و نزدیکی به واقعیت است.


اگر فقط همین جمله را در تمام مراحل زندگی مدنظر داشته باشید برای خیلی از ما به وجود آورنده تغییر عظیمی در زندگی است. بخصوص برای مردم ما این جمله بسیار مفید است. ما یک واقعیت (Reality) داریم و یک حقیقت (Fact). واقعیت چیزی است که هست و حقیقت چیزی است که باید باشد. ما در روانشناسی با واقعیت سر و کار داریم. حقیقت این است که فرزند باید برای پدرومادر خود حرمت قائل شود اما واقعیت این است که در خیلی از موارد اصلا حرمتی در کار نیست. حقیقت این است مشروب خواری در جامعه ما ممنوع است اما واقعیت این است که افرادی در جامعه هستند که حتی به الکل معتادند! حقیقت این است که ما باید به بالاترین مدارج علمی دست پیدا کنیم و همواره رشد کنیم اما واقعیت این است خیلی از ما حال نداریم روزمان را به شب برسانیم.


پذیرش همین جمله پایه و ریشه درمان افسردگی و اضطراب، دو بیماری رایج در جامعه ما، است. شناخت واقعیت، پذیرش کاستی ها، و قدم نهادن در راه جبران کاستی ها.


اگر همیشه در خیال زندگی کنیم که آری ما در حال پیشرفتیم و همین گذر روزها خودش یک نشانه از پیشرفت است، همین که تصور کنیم و تجسم کنیم از همین فردا برای کنکور می خوانیم، از همین فردا برای فلان کار اقدام خواهم کرد، خود دوری از واقعیت است. شناخت و پذیرش واقعیت یعنی اینکه خود را بشناسیم که هر روز به خود وعده می دهیم و فردا وعده خود را فراموش می کنیم. پذیرش اینکه حال نداریم، خود اولین قدم است. اول از تخیل بیرون می آییم و سپس برای اصلاح امور زیربنایی اقدام می کنیم.


پس از همین امروز شروع کنید. شروع کنید به دیدن واقعیت امور همانطوری که هست نه همانطوری که دوست دارید باشد. شکی نیست که در اول کار نه تنها این کار سخت بلکه تلخ است اما با گذشت زمان شیرینی آنرا خواهید چشید.


بعدا در این زمینه بیشتر خواهم نوشت.

نظرات 2 + ارسال نظر
مجتبی سه‌شنبه 29 مهر 1393 ساعت 19:49

سلام مطلبتان خیلی جالب وشیرین بود.باتشکرازواقعیت نگرانه ی شما.

رضا پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 ساعت 02:29

باسلام وعرض ادب
بنده مشکلات عدیدی دارم چگونه و کجا میشه با شما مشاوره ای داشته باشم
با تشکر

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد